Et svin i slaktetiden

Slakte- og kjøttbransen har dårlig miljø, lav lønn og høyt tempo.

Tyskland: Et svin i slaktetiden

Koronautbruddet i sommer i et av Tysklands største slakterier utløste store overskrifter og en ny delvis nedlukking av en hel by i Tyskland med 650000 innbyggere. 6500 ansatte, eller mer korrekt innleide arbeidere fra Romania og Bulgaria, måtte isoleres i trange boliger for å hindre smittespredning.

Endelig ble det ordentlig dokumentert at arbeidsforholdene i kjøttforedlingsindustrien er dårlige, lønningene lave, tempoet høyt og smitterisikoen stor. Samtidig ble det enda mer klart at bransjen er særdeles lønnsom til tross for en intens lavpriskonkurranse i butikkene. Clemens Tönnies heter han som står bak det største slakteriet i Tyskland, men han var mer kjent som leder av den tyske fotballklubben Schalcke  04 i 19 år. Nå har han trukket seg derfra.

Arbeidsforholdene i denne bransjen var tidligere omtalt som en "skam for Tyskland" intet mindre av daværende arbeidsminister for sosialdemokratene i 2015. Navnet er Sigmar Gabriel som også var partileder. Nå er han ingen av delene. Til gjengjeld er han blitt rådgiver for Tönnies til den nette sum av 10000 €uro i måneden som gir en million i årslønn. Formelt gjaldt oppdraget å sikre svinekjøtteksport til Kina under trusselen fra afrikansk svinepest. Hvilke kvalifikasjoner han har til det, er ukjent. Men honoraret må vel nærmest anses som en pølse i slaktetiden.

Nå er han opptatt i samme klubb som tidligere forbundskansler og "parteigenosse" Gerhard Schröder som har sikret seg en trygg pensjon som styreleder i det russiske energiselskapet Gazprom som bygger ny gassledning fra Russland til Tyskland Nordstream 2 som er kommet i hardt vær etter et giftangrep på en russisk opposisjonsleder.

Men i slaktebransjen kommer det nå begrensninger av bruken av innleie av ansatte og regler om at man må følge nasjonale tariffavtaler og ikke "husavtaler" slik det allerede har vært i byggebransjen.

Gabriels innleiekontrakt som konsulent uten minstelønn er også avsluttet,- eller slaktet som det heter i den bransjen.