Erna på brudeferd i Brussel

Foto: EU

Erna på brudeferd i Brussel

Fredag 22. mars feiret EUs 27 toppledere, minus Theresa May, og de tre EFTA/EØS-landenes statsministere at EØS-avtalen var blitt 25 år. Det var ingen brudeferd for Erna Solberg, men en markering som betegnes sølvbryllup blant ektefolk.

Wikipedia beskriver begivenheten slik:

Nå har dere vært gift i tjuefem år, og dere begynner å kjenne hverandre svært godt som ektefeller. De fleste har nok opplevd både oppturer og noen nedturer i løpet av alle disse årene, men når man har vært gift så lenge så viser det en dyp gjensidig respekt. Denne bryllupsdagen kalles for Sølvbryllup.

I lys av en truende brexitkrise med fare for ingen avtale i sikte, så syntes nok de fleste av EU-lederne at EØS-var en god ordning for land som ikke ønsker å være full medlem av EU. Men Storbritannia vil åpenbart ikke ha en slik avtale, ei heller den avtalen som ligger på bordet som er en avtale som kun sikrer fri flyt av varer.

Det er første gang at en norsk statsminister deltar på et EU-toppmøte etter at avtalen trådte i kraft. Deltakelsen fra den norske og liechtensteinske statsminister økte kvoten med kvinnelig statsledere med 50 prosent blant de 27 EU-medlemmene. Sist noe lignende skjedde var 2. mai i 1994 da EØS-avtalen ble undertegnet i Porto og daværende statsminister Gro Harlem Brundtland deltok fra norsk side.

Mantraet fra toppmøtet er at EØS-avtalen fungerer godt ut fra forutsetningene. Så kan man legge hva man vil i hva som var forutsetningene.

I tillegg til markeringen på toppmøtet sammen med de europeiske statslederne fikk Solberg tid til å delta på møte med den konservative partigruppen EPP samt invitere til en mottakelse for de norske aktørene i Brussel. Her møtte hun organisasjoner, bedrifter og regionskontor på Norges Hus i Brussel. I talen hun holdt til forsamlingen trakk hun blant annet frem hvordan norske aktører i Brussel har bidratt til å utnytte fordelene i avtalen.

Se hele talen her.

Se alle familiebildene.