Er det galt med mobilitet også nå

Thomas Günther/Plainpicture/NTB scanpix De vil ikke at deres lastebilsjåfører skal få den hvile de trenger.

Er det galt med mobilitet også nå?

De er for EU-medlemskap, men mot det meste dersom det kan tjene vanlige lønnsmottakere. Nå er det regler som skal sikre lastebilsjåfører noenlunde anstendige arbeidsvilkår slik som hviletider og minstelønn som er blitt en stor stein i skoene til en rekke EU-land.

Sist oppdatert:

De er for EU-medlemskap, men mot det meste dersom det kan tjene vanlige lønnsmottakere. Nå er det nye regler som skal sikre lastebilsjåfører noenlunde anstendige arbeidsvilkår slik som hviletider og minstelønn som er blitt en stor stein i skoene til en rekke EU-land.

Vi snakker om en del tidligere østeuropeiske land som Litauen, Bulgaria, Ungarn, Romania og Polen samt Malta som går til EU-domstolen for å få underkjent den sosiale delen av den såkalte mobilitetspakken som endelig ble vedtatt i sommer etter flere år i et beslutningsmessig ingenmannsland.

Landene sier selvsagt ikke åpent at det er de sosiale aspektene de misliker, men mener at krav om at sjåfører skal vende hjem med faste mellomrom hver fjerde uke og at lastebilen også skal hjem hver åttende uke er et konkurransehinder. I tillegg mener de at det strider mot EUs miljøpolitikk med lave utslipp.

Disse reglene skulle bidra til at kabotasjereglene ikke undergraves. Disse begrenser antall oppdrag som en sjåfør kan ta av intern transport i et annet EU/EØS-land.

Nå må EU-domstolen ta stilling til om hva et flertall av EU-regjeringene mener om den sosiale "pakken" og om det er i samsvar med EUs fire prinsipper om fri flyt.

Les mer om saken i Stortingets EØS-nytt.