En sommertid er over,-er det et halvt år til neste gang?

Du trodde at du stillte klokken for siste gang?

En sommertid er over,-er det et halvt år til neste gang?

Snudde du klokka for siste gang til vintertid natt til søndag? Det kan så være fordi EU har bestemt at sommertidsdirektivet skal oppheves. Men hva kommer i stedet? Det blir opp til hvert enkelt land å bestemme, inkludert Norge på grunn av EØS-avtalen.

EU-landene tar sikte på å bestemme seg i desember i år og at den/de nye reglene skal gjelde fra våren 2021.

Norge har hatt samme tidsordning som EU-landene siden 1996. Norske myndigheter har uttalt at de ikke har tatt noe standpunkt i saken, men vil følge etter EU i dette spørsmålet. Om det da ligger an til å bli sommertid eller vintertid som skal innføres permanent, er ikke avklart.

– Det blir spennende å se hva EU lander på. Nå skal vi også vurdere det. Uansett vil dette påvirke oss. Norge er avhengig av handel med andre EU-land, og det er generelt en fordel for næringslivet at vi har samme tid som nabolandene, uttalte næringsminister  Torbjørn Røe Isaksen om denne saken for ett år siden til Nettavisen.