EFTA-domstolen

En tidligere elder av EFTA-domstolen har klaget inn til ESA over upartiskhet

EFTA-domstolen spiser sine egne.

Det av sine egne man skal ha det eller revolusjonen spiser sine egne barn, er to passende utsagn for situasjonen i EFTA-domstolen. Nå er det en tidligere leder av EFTA-domstolen som rakker ned på sine etterfølgere. Han var omstridt mens han var leder og han er ikke blitt mindre stridbar etter at han gikk av, Carl Baudenbacher. Kritikken går på at den islandske og norsk dommer ikke er selvstendige nok i forhold til sine regjeringer. Dette underbygges med referanse til en rekke dommer avsagt av EFTA-domstolen som bl.a. den norske regjeringsadvokaten har sagt seg godt fornøyd med.

Baudenbacher som ledet domstolen i en årrekke, er sveitser, men representerte lille Liechtenstein i det tre persons store dommerkollegiet i EFTA- domstolen som holder til i Luxembourg. Den ligger kun et lite steinkast nede i bakken fra den mektige EU-domstolen i Luxembourg som har hele 27 dommere som skal skille mellom EU-rett og EU-galt. EFTA-domstolen holder godt øye med hva storebror foretar seg og avviker ikke mange millimeterne fra deres domsslutninger. Kun enkeltvis har EFTA-domstolen kommet med egne vurderinger som senere er fulgt opp av EU-domstolen. Baudenbacher har også klaget inn for EFTAs overvåkingsorgan at det ikke finnes et uavhengig panel som utpeker dommere til domstolen.

I oktober holder domstolen som årlig konferanse. Dette er ikke et tema i det offisielle programmet, men vil nok bli flittig kommentert over kaffekoppen i pausen.

For utenforstående virker det hele mer som en personvendetta, under slagordet: EFTA-domstolen skal ikke ha andre dommere enn meg.

Les mer om "rettsskandalen".