Dette blri en travel EU UKe.

En travel førjulsuke for EU og ikke minst velgerne i UK.

En travel EU-UKe.

Denne uken er proppet med viktige begivenheter i Europa, ikke minst er valget i Storbritannia på torsdag av stor betydning. Samme dag møtes EUs ledere i Brussel til årets siste toppmøte hvor EUs langtidsbudsjett står på dagsordenen. Den 9.- og 10. desember er det EUs arbeids- og sosialministere som samles for kanskje å enes om endringer i EU/EØS sine trygderegler. Der deltar som kjent ikke Norge, men som ikke betyr at vi kan tolke dem på helt fritt grunnlag.

Sist oppdatert:

"La brexit skje!" er slagordet til det konservative partiet ledet av statsminister Boris Johnson. Får han rent flertall er landet ute av EU senest 31. januar 2020. Slik målingene  som viser om hva folk mener, ser det ut til at hans kyniske beregninger kan  slå til. Men valget har ikke dreid seg så mye om brexit som kanskje ventet.

Labour, som ikke har noen klar formening om brexit, bortsette fra en ny avtale, har valgt å fokusere på situasjonen for folk flest, ikke minst de som trenger pleie og omsorg. Der har eksemplene på store svakheter i det offentlig eide helsevesenet HMS blitt mange. Samtidig er det mange taktiske stemmevurderinger ute og går som kan svekke Tory-partiet i utsatte kretser og det samme for Labour.

Derfor er det fortsatt usikkerhet om hvorvidt statsministeren heter Boris eller Jeremy da julelysene skal tennes i statsministerboligen i Downing Streert nr 10 eller kanskje 11 hvor Boris holder hus med kjæresten sin.

EU-kaos midt i julestrias Brussel.

Midt i julestria og julelandsbyen Brussel skal EUs toppledere for siste gang i år samles bak politisperringer og trafikk-korker for befolkningen flest  for å drøfte og kanskje vedta EUs langtidsbudsjett for 2021-27. Der har det finske formannskapet foreslått et kompromiss på 1,07 prosent av BNP, sånn midt på treet mellom Kommisjonens 1,1 prosent og nettobetalerne som Sverige, Tyskland, Østerrike og Danmark som vil beholde 1,0 prosent også etter at Storbritannia går ut.

Dersom Johnson vinner fredag og landet går ut av EU 31. januar, starter en ny tidsregning. Da skal landet få på plass en frihandelsavtale med EU i løpet av 2021. Det kan bli vanskelig, ja kanskje umulig, mener mange forståsegpåere som kan den typen forhandlinger. Britenes forhandlere har sittet i Brussel og forhandlet på vegne av EU. Nå skal de på den andre siden av bordet, kanskje en fordel eller en ulempe?

På den andre siden av Atlanteren stitter  Donald Trump, mer uforutsigbar enn noen sinne med riksrettstiltale hengende over hodet. Han har også korsluttet verdens frihandelsorganisasjon WTO ved ikke å oppnevne amerikanske dommere til tvistepanelet. Uenigheter kan dermed ikke løses slik man har kunnet gjøre før.

Så "la brexit skje", vil kunne høres særdeles hult ut som det meste av det statsminister Boris Johnson sier. Det er nå i de kommende månedene og år at den virkelige brexit skal kunne få utfolde seg i all sin grovhet, med renkespill, falske nyheter  og andre triks fra trylleriets og manesjens side.

Good night and good luck, var sluttreplikken til den kjente amerikanske nyhetsoppleser Edvaard R. Murrow på 1950-tallet, udødeliggjort gjennom filmatiseringen i 2005.

Det var kanskje mest ironisk ment, når han sa det.