Det gryr i Norden

Endelig skal det lykkes å ta regjeringsmakten

Det gryr i Norden.....

Med Jonas Gahr Støre som statsminister i en ny regjering vil det være sosialdemokratiske statsministere i fire nordiske land. I Sverige sitter Stefan Löfven på et mandat fram til november da partiet skal velge en ny leder og dermed statsministerkandidat. Det er Riksdagen som avgjør og det er ingen automatikk at den nye får tilstrekkelig tillit, eller fravær av mistillit. En stemmes overvekt er det som skal til og mange borgerlige representanter vil avstå.

I Danmark sitter Mette Fredriksen tryggere enn på lenge. På den borgerlig siden er det mer rot enn vanlig og nå prøver den tidligere statsminister og Venstreleder Lars Løkke Rasmussen  seg med et eget parti. Danmark åpner opp etter korona og regjeringen får karakteren bestått+.

I Finland styrer Sanna Marin siden 2019 som er den yngste statsminister landet har hatt og selvsagt også den yngste kvinnen. Hun leder en bred regjering hvor flere borgerlige partier og Vänsterpartiet sitter med.

Hva slags regjering Jonas Gahr Støre vil lede er usikkert om det blir tre partier med flertall, eller om det bli en mindretallsregjering som trenger støtte fra sak til sak.

Hvis man skuer over grensen mellom Danmark og Tyskland, ser man mer og mer konturene av en SPD- ledet koalisjon med Olof Scholz som kansler.

De sosialdemokratiske partiene er ikke så store som de en gang var, men så lenge de blir størst vil de ofte måtte påta seg regjeringsansvaret slik som det nå vil skje i Norge etter åtte års konservativt styre.

I utlandet fikk valget i Norge få forhåndsomtaler, men noen flere valgresultaltatomtaler. De fleste aviser forskutterte et regjeringsskifte og har lagt vekt på at sosialdemokratene er tilbake med 26 prosent, et høyt tall i flere europeiske land. Franske aviser har fått med seg at den nye statsminister behersker fransk etter studier i Paris og at han er millionær. Tyske aviser legger vekt på at De Grønne ikke nådde opp i "fossilenergimekkaet" Norge, i motsetning til i Tyskland. Et par svenske aviser peker på likheter mellom Olof Palme og Gahr Støre, intellektuelle med overklassebakgrunn. Ellers er tonen at Norge tar et skritt til venstre uten at partiet Rødt gis noen revolusjonær dimensjon.