Det er Davos-uke og ulikheten bare øker

Foto: iStock

Det er Davos-uke og ulikheten bare øker

World Economic Forum er det offisielle navnet på evenementet som skjer denne uka, men omtales mest som Davos årlige møte hvor milliardærer og billionærer samles med politikere, kongelige og andre dignitærer. Noen fattige NGO-representanter får også være i rampelyset i en stakket stund.

Sist oppdatert:

Mens også denne gjengen er "bekymret" for økende ulikheter i verden og at de for noen år siden fryktet en revolusjon, fortsetter de økonomiske ulikhetene å øke dag for dag i et rasende tempo. Organisasjonen Oxfam la fram tall som viser hva som skjer hver eneste dag. 26 enkeltpersoner eier mer enn 3,8 milliarder av jordens befolkning. De rikeste betaler mindre og mindre i skatt mens vanlige folk blir utsatt for stadig økende grønne avgifter, noe bevegelsen gule vester i Frankrike er et levende uttrykk for.

Den nye danske hovedorganisasjonen FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation, vil sette en stopper for utviklingen som er den samme i Danmark som i resten av verden, kun langsommere. De 10 prosent rikeste i Danmark har fått 65.000 mer å rutte med i 2018 mens de 40 prosent laveste kun 3000 kroner.