Den svenske modellen rører på seg

Foto: Pernille Tofte Den nyvalgte svensk LO-lederen Susanna Gideonsson skal finne et kompromiss med arbeidsgiverne om arbeidsmiljøloven

Den svenske modellen rører på seg

Den svenske modellen var ikke død likevel, nå rører den på seg siden man har gjenopptatt forhandlingene mellom arbeidslivets parter om endringer i arbeidsmiljøloven. Det er de såkalte LAS-forhandlingene "Lagen om anstälningskydd", som brøt sammen sist uke, men som startet om igjen torsdag. Men seks LO-forbund ( Byggnads, Seko, Transport, Målarna, Fastighets och Pappers) har hoppet av i denne omgangen, noe de også gjorde i vinter siden de ikke trodde på at man kunne bli enige om noe de kunne forsvare overfor medlemmene.

Men trusselen om regjeringskrise har tvunget fram en ny runde. Vänsterpartiets leder Jonas Sjöstedt, som lå bak trusselen om å kaste regjeringen, har satt den trusselen på pauseknapp, for å gi partene en siste sjanse.

Det er som den gamle svenske vitsen av Martin Ljung.

– Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?
– Nä, han är död.
– Det är han inte, han rör ju på sig.

Så får man se om han også kan reise seg.

NB: Det er kommet et nytt meglingsforslag på bordet i morges fredag. LOs ledelse møtes idag kl 1400 for å drøfte det nye forslaget.