Den nye kommisjonen er godkjent

Ursula von der Leyens kommisjon ble onsdag godkjent i EU-parlamentet og tiltrer 1. desember

Den nye kommisjonen er godkjent

Disse 27. kvinner og menn skal utgjøre EUs "regjering" i de kommende fem årene, siden Europaparlamentet godkjente dem onsdag. De vil de tiltre sine posisjoner 1. desember, en måned forsinket.

Sist oppdatert:

I tillegg til Ursula  von der Leyen, (VDL)  som er president, blir det tre "super" visepresidenter: Frans Timmermans, fra Nederland, Margrethe Vestager fra Danmark og Valdis Dombrovskis fra Latvia. Alle disse var med i det forrige kommisjonen og anses som "drevne". Ser man på den politiske balansen tilhører von der Leyen og Dombrovskis EPP som er det moderat konservative partiet, Timmermans kommer fra sosialistgruppen S&D, mens Vestager kommer fra den liberale gruppen som nå heter "Forny Europa".

Det finnes også flere andre visepresidenter som har ansvar for mer vanlige kommisærer.

De to øvrige fra Norden er begge kvinner nemlig Ylva Johansson fra Sverge og Jutta Urpilainen fra Finland. I alt ble det 11. kvinner av 27. kommissærer, en mindre enn planlagt da den første franske kandidaten ble forkastet og den nye er en mann.

På mange måter kan man sammenligne EU-kommisjonen med en regjering. Den har enerett på å fremme lovforslag og skal påse at medlemslandene følger regelverket. Reglene vedtas av Europaparlamentet og det som heter ministerrådet hvor regjeringene sitter. De to siste utgjør et slags "to-kammer" system hvor man må bli enige.

Nå venter fem viktige år for et EU som på mange måter er svekket i den globale striden om innflytelse, mellom et voksende Kina og USA som er blitt mindre forutsigbare i utenriks- og handelspolitikken. Derfor skal den nye kommisjonen bli mer "geopolitisk" og spille en viktigere rolle internasjonalt, en ambisjon som har vært der lenge, men hittil lite synlig.

Av mer spesifikke spørsmål som opptar fagbevegelsen er planene om å gjøre noe med minstelønn i en europeisk sammenheng og også arbeidsledighetsordninger. Der er bekymringen i første rekke i Norden knyttet til hvordan dette kan slå ut for eller tilpasses eksisterende nasjonale ordninger.

Her er bilder, biografi og ansvarsområder for den enkelte.

Her hvordan man stemte i parlamentet.

Og her er hvordan kommisjonen arbeider.