De ikke lenger forende kongeriker

United Kingdom er blitt Ununited Kingdom under statsminister Boris Johnson

De ikke lenger så forenede kongeriker

De forenede kongeriker er splittet. United Kingdom er blitt the Ununited Kingdom. Den nylig koronafriskmeldte statsminister Boris Johnson startet denne helgen med å lette på nedstengningsvilkårene, LO-EXIT- lockdown exit. Det skapte først forvirring i det han sa at alle som ikke kan ha hjemmekontor, må komme seg på jobb. Særlig gjaldt det folk i industrien og byggebransjen. Men så sa han at de bør unngå offentlig transport. Ja vel. Hvordan komme seg på jobb i de store byene som London, Liverpool eller Manchester med bil?

Men det stoppet ikke der fordi de tre "selvstyrte kongedømmene" vil ikke åpne opp. Det gjelder Skottland, Wales og Nord-Irland. Selv om de stemte forskjellig i brexitsaken så er de enstemmige i kravet om: "Bli hjemme og redd liv" i stedet for det nye slagordet "vær på vakt, kontroller viruset og redd liv". Den største guleroten derimot, gjenåpning av puber og spisesteder kom ikke nå, men først i juli, kanskje.

De nye Labour-lederen Kear Stramer kritiserer Johnson for å mangle evner til både klarhet og enighet.

Les mer.  Og her.