Danskene velger seg juni, - og mai

Her i Folketinget skal de nye parlamentarikerne samles. Foto: Istock

Danskene velger seg juni, - og mai

5. juni, på selve "Grundlovsdagen" til Danmark skal de danske velgerne få lov å stemme i et nytt Folketingsvalg. Det er nå fire år siden sist. Utfallet kan bli en ny regjering ledet av den sosialdemokratiske partileder Mette Fredriksen med støtte fra et eller flere partier.

Dermed skal de danske velgerne til valgurnene to ganger kun med noen dagers mellomrom. Den 26. mai skal de stemme for medlemmer til Europaparlamentet. Mange trodde at de to valgene ville bli slått sammen for å øke valgdeltakelsen ved Europavalget. Sånn ble det ikke, men Europavalget vil nok gi en viktig pekepinn på hva det neste valget vil gi av resultat.

Dansk politikk er preget av en høyere og mer støyende språkbruk enn i Norge, dersom man ser bort fra Siv Jensens siste utspill på landsmøtefesten. Det er stadig "skandaler" og syrlige utspill som preger aviser og delvis radio og fjernsyn.

I innvandringspolitikken er det nå så bastant enighet at det er vanskelig å få til diskusjoner. I skattepolitikken er forskjellene mer markert, hvor den sittende Venstreledede regjering har favorisert skattelette til, ja nettopp: de som har mest fra før. Det er både sosialdemokratene og Dansk Folkeparti imot.

På den annen side er vedtaket om å heve pensjonsalderen mer omstridt, særlig for LOs mange medlemmer som lever av hardt fysisk arbeid. Etter- og videreutdanning er også et debattema, om man skal kunne beholde sysselsettingen høy og med en høy yrkesdeltakelse.

Den påståtte romansen mellom Dansk Folkeparti (Frp på dansk) har kjølnet jo nærmere man kom valget. Radikale Venstre, som lyver i sitt navn om hva de er, kommer med stadig nye krav til sosialdemokratene dersom de skal støtte en Fredriksenledet-regjering. På den andre siden står den virkelig radikale Enhedslisten og slenger ut det ene kravet etter det andre, i hovedsak rettet mot sosialdemokratene.

Men åkkesom: Det blir en ny regjering uansett.

Dagens statsminister Lars Løkke Rasmussen han kan enten havne i Brussel som kommisær eller som ny leder av Dansk Arbeidsgiverforening eller i Dansk Industri, dersom man skal tro på ryktene.

Og det er det mange som gjør.