Danskene misfornøyd med nye regler på rett til dagpenger

Foto: Istock

Danskene misfornøyd med nye regler på rett til dagpenger

Etter at EU i forrige uke kom frem til enighet på nye regler for koordinering av trygdeordninger, protesterer nå mange i Danmark, inkludert fagbevegelsen. Den foreløpige avtalen, som ikke enda er vedtatt, legger opp til at utenlandske arbeidere som har fått jobb i Danmark nå kan få danske dagpenger med seg til hjemlandet etter å ha jobbet en måned. Under de nåværende reglene kreves det minst tre måneders arbeid i Danmark før den samme retten utløses.

Forhandlingene om endringer i EUs trygdeforordning, den såkalte 883-forordningen, har vært lange og harde, og mange kompromisser har måtte komme på plass. Blant annet en bestemmelse om at en nå bare trenger å jobbe en måned i et annet EØS-land for å få rett på dagpenger, forutsatt at man har opptjent trygderettigheter i et annet EØS-land. I Danmark er de nåværende reglene altså tre måneder.

-Det er skuffende, sier nestlederen i FH - Fagbevegelsens Hovedorganisasjon, Bente Sorgenfrey.

Hun utdyper: - Det er ingen hemmelighet at vi er bekymret for resultatet. Vi har kjempet med nebb og klør for å opprettholde status quo, men vi må innrømme at det ikke har lykkes. Det er synd at man har truffet en beslutning med så vidtgående konsekvenser under tidspress.

Med det tenker hun på at Romania som har formannskapet og ansvaret for å legge til rette for at Rådet, EU-parlamentet og Kommisjonen skulle komme til enighet har hatt en vanskelig oppgave om å finne enighet innen EU går til valg i mai og lovgivningsprosessene stopper opp.

Danskene er bekymret for at avtalen som nå er inngått vil føre til dårligere forhold for alle og at useriøse arbeidsgivere vil forsøke å misbruke reglene. Det kan føre til mer sosial dumping, blant annet ved å rekruttere arbeidstakere, betale de dumpinglønninger, men gi de utsikter til at de får adgang til danske arbeidsledighetstjenester.

Les mer her

Her kan du lese mer om enigheten om trygdeforordningen