Dansk lnn til dansk bankkonto

Foto: Maskot/NTB scanpix En ny dansk lov mot snusk i arbeidslivet krever at all lønn skal inn på en dansk konto

Dansk lønn til dansk bankkonto

Dansk lønn skal heretter inn på en dansk bankkonto. Det er et av de nye krav i en ny dansk lov som tar sikte på å begrense snusket med utenlandsk arbeidskraft i det danske arbeidsmarkedet. Utenlandske ansatte skal heretter få utbetalt alt som lønn og ikke etter at de trekkes for bo- og levekostnader på forhånd.

Dansk fagbevegelse er fornøyd med lovforslaget som kom denne uken.  Men sentralt i all lovgivning er kontrollen med innholdet. Derfor må man trappe opp kontrollen ikke minst med folk som mister arbeidet og forblir i Danmark og trår inn i det helsvarte arbeidsmarkedet, krever fagbevegelsen. Det er også ønske om en bedre kontroll av hva medfølgende familiemedlemmer driver med. Også her er det mange nyanser av grått til svart arbeid.

1. januar iverksettes EUs nye utstasjoneringsdirektiv som også har en rekke innstramninger i forhold til det gamle. Det la grunnlaget for en serie dommer i EU-domstolen som gjorde helt om på innholdet i direktivet slik man mente at det var vedtatt i sin tid.

Dansk fagbevegelse har lenge sagt at de har kontroll med forholdene på det danske arbeidsmarkedet siden de har en så høy organisasjonsgrad og at alle selskaper må inngå tariffavtaler. Likevel har det utviklet seg et marked basert på snyteri og dårlige forhold, som man nå håper skal kunne reduseres takket være nye lovbestemmelser.

Nå kommer den sosialdemokratiske regjeringen fagbevegelsen delvis i møte.