Danmark vårt dyreste EU-land

Danmark er vårt dyreste EU-land, men Norge er enda dyrere.

Danmark vårt dyreste EU-land

Danmark er "sgu dejligt", men også det dyreste av alle EU-land. Prisene er 40 prosent høyere enn EUs priser i gjennomsnitt. Billigst er Bulgaria, mens Sverige plasserer seg på en femte plass.

Dette viser nye tall fra Eurostat, EU statistiske sentralbyrå. Nå har Norge åpnet for reiser til Danmark foreløpig som et av få mulige ferieland i år. Men ikke ta gleden for mye på forhånd. Den danske kronen har aldri vært sterkere enn nå og koster i dag intet mindre enn 1,45 norske kroner, eller  halv-gangen ekstra.

Norge er til gjengjeld enda dyrere, men er ikke å finne i EU-statistikken. Men Statistisk Sentralbyrå har bidratt til det og der ligger Norge på sølvplass med 150 prosent av EUs gjennomsnittspriser rett bak Island på 154 prosent.

Så kan man trøste seg, litt, med at norske lønninger også ligger i tet-sjiktet. Men det som heter "kjøpekraft-pariteten" er vanskelig å få tak i. Her er et forsøk.