Danmark: Ny regjering?

Mette Frederiksen, leder av Socialdemokratiet i Danmark

Danmark: Ny regjering?

I morgen går danskene til valg igjen for annen gang i løpet av kort tid. Denne gang er det valg av Folketing og dermed kanskje en ny regjering. Det forrige valget sist uke til Europaparlamentet ga noen overraskelser. Den største var at Venstre, som leder regjeringen, gjorde et bedre valg enn ventet og at Sosialdemokratene viste tegn til svakhet etter flere år i medvind.

Men fortsatt er det flertall for det danskene kaller "rød blokk". Den består av Sosialistisk Folkeparti som vårt SV, Enhetslisten som ligner mest på Rødt og Radikale Venstre som egentlig ikke har sitt sidestykke i den norske partifloraen, men som ikke er så radikale som navnet tilsier.  For posten som statsminister står det mellom den nåværende Lars Løkke Rasmussen eller Mette Fredriksen. Men hvilke partier som inngår i en slik regjering er høyst uklart eller om det gir sin støtte fra sak til sak til en mindretallsregjering. Ikke overraskende er det skattepolitikken og innvandringspolitikken som står sentralt selv om det er konkurranse om å være mest mulig streng i innvandringspolitikken.

Mest sannsynlig vil det bli en regjering ledet av en sosialdemokrat, Mette Fredriksen. Det samme er i ferd med å skje i Finland. Dermed er det kun Norge og Island som ikke har sosialdemokratisk ledet regjering. Men for Norges del kan det endre seg i 2021.