Danmark: Arne får sin tidligpensjon

Danmark: Arne får sin tidligpensjon

"Arne", den danske sliteren skal få sin lovede førtidspensjon. Det ble klart etter at man natt til lørdag ble enig mellom de danske sosialdemokrater, Dansk Folkeparti, Sosialistisk Folkeparti og Enhetslisten (Rødt). Det var Dansk Folkeparti som var tungen på vektskålen for å sikre det nødvendige flertall.

Sist oppdatert:

Forliket er kronen på verket for den danske statsminister Mette Fredriksen som har fått partiet tilbake på "velferdssporet", noe de forlot sist de satt med regjeringen ledet av Helle Thorning-Schmidt i likhet med hva flere sosialdemokratiske partier i Europa gjorde.

De danske sosialdemokrater har på mange kopiert Dansk Folkepartis stramme innvandringspolitikk i bytte mot at Dansk Folkeparti stiller opp på en velferdssatsing og ikke skattelettelser som de øvrige borgerlige partiene er så besatt av.

Regjeringen ønsker ikke at asyl-søkere skal få saken behandlet i Danmark, men utenfor EU. Dette ble gjentatt i statsministerens åpningstale i Folketinget sist uke.

Nå regner man med at 24000 "Arner" vil benytte seg av retten etter 44, 43 eller 42 år i arbeidslivet til å kunne gå av før den alminnelige pensjonsalder. Det er ikke minst fagbevegelsens fornøyd med som har presset lenge på for at sliterne skal kunne få en slik ordning etter at de borgerligere punkterte den gamle ordningen som ble kalt efterlønn. FH-lederen er fornøyd.

-Dette er den første velferdspolitiske reform siden barselpermisjonen kom i 2001 da under en borgerlig regjering, skriver redaktøren av Altinget.

Oppslutningen om sosialdemokratene har vært økende også etter at man dannet regjering ikke minst fordi flere velgere nå kjenner seg igjen i de sosialdemokratiske grunnverdiene og at man sto fast på det valgløftet man ga i 2019.  For Dansk Folkeparti vil det muligens også bety noe. Deres velgere har gått i hopetall til sosialdemokratene de siste årene.

På den borgerlige siden er det mange partier som konkurrer om oppmerksomhet, men det virker som om de alle kommer i skyggen av Mette Fredriksens regjering som har styrt med myndig hånd under koronakrisen.

Hele avtalen kan du lese her.

Det forventes, at 41.000 heltidspersoner får mulighet for at gå på tidligpensjon i 2022. Det er lagt til grunn at omkring 60 pst. av de berettigede i 2022 vil velge at gå på tidlig pensjon. Dermed forventes 24.000 heltidspersoner at benytte tidlig pensjon i 2022. I 2025 beregnes det at 29.000 heltidspersoner vil være på tidlig pensjon.

Avtalen antas å redusere arbeidstilbudet med 5.000 heltidspersoner i 2022 stigende til ca. 9.800 heltidspersoner i 2025 og deretter hvert år.. Avtalen innebærer samlet sett utgifter etter skatt  for 200 millioner kroner i 2021, 2.390 millioner  kroner i 2022, 2.870 millioner kroner i 2023, 3.600 millioner kroner  i 2024 og 3.590 millioner kroner  i 2025 og 3.505 millioner kroner deretter årlig.

Men pengene skal hentes inn fra de såkalte "jobcentra" som tilbyr opplæring og jobbtrening for arbeidsløse. Det møter kritikk og ta penger fra en annen svak gruppe.