Danamrk: Turist ikke

Turister må ikkekomemr, men gjerne utenlandske arbeidere Foto iStock

Danmark: Turister nei, arbeidere ja-takk.

Hvis du som turist eller privatperson har tenkt deg til Danmark må du kunne argumentere godt på grensen for å komme inn i hvert fram til midten av juni. Kommer du som arbeidstaker derimot er du hjertelig velkommen og uten krav om test eller karantene.

Sist oppdatert:

Det har irritert et av de danske fagforbundene 3 F som synes det hele er ganske betenkelig.

Danmark har et eget register kalt  RUT, registeret for utenlandske tjenesteytere, hvor utenlandske firmaer har  plikt til å registrere seg. Men hvis man har registrert seg som firma i Danmark unngå man meldeplikten og det er nettopp det en rekke bemanningsforetak gjør.

EU-kommisjonen har uttrykt skepsis til registreringsordningen fordi den diskriminerer utenlandske foretak.

Derfor frykter 3F Byggearbeiderdelen at antallet kan være vesentlig høyere. Det er også vanskelig å opprettholde smittekravet på en byggeplass i tillegg til at mange av de utenlandske arbeidstakerne er innkvartert sammen og med felles kjøkken og oppholdsrom.

722 firmaer har meldt inn til registeret etter at landet brått ble lukket ned 13.mars og man innførte en streng grensekontroll. Det er kommet arbeidstakere fra Italia hvor mange er smittet og Storbritannia som nå har passert både Spania og Italia i antall smittefall og dødsfall. Polen står alene for halvparten av selskapene.

Men turister er ikke velkomne og må dessuten

Men turister er ikke velkomne og må dessuten i karantene om de slipper inn.