Dagens brexit

Foto: Istock

Dagens brexit

Parlamentsmedlemmene i Storbritannia er sendt hjem, på ferie eller jobber de? Men hva gjør de nå?

Statsminister Bo Johnson fortsetter sine turer til inn- og utland. En tur til Irland avklarte ikke noe, turen til Skottland og sine partifeller heller ingen kroningsferd. Besøket i Luxembourg for å treffe landets statsminister og  Kommisjonspresident Jean- Claude Juncker var resultatløst. Statsministeren av Luxembourg Xavier Bettel "skjelte ut" Johnson på en pressekonferanse hvor han selv ikke deltok på grunn av lydsterke britiske demonstranter. Statsminister Johnson deltok ikke i en felles pressekonferanse og framstiller seg selv som filmpersonen den grønne Hulken. Pressen mener at heller klovnerollen er beholdt fra tiden som borgermester i London

I dag skal Høyesterett starte sin høring om regjeringen har rett til å stenge Parlamentet i fem uker for å hindre de i å si sin emning. Johnson sier han har rett til det, men han sier også mye annet, at en avtale med EU er like om hjørnet. Det er en oppfatning som man ikke kan gjenkjenne seg i på EU-siden. Men sånn er "virkeligheten" bare blitt.

Les mer her om Parlamentets "ferie"