Dagens brexit

Foto: Istock

Dagens brexit

Dagens brexit må være at Boris Johnsen kaver videre i økende politisk motvind og med enda færre venner enn før. Nå har lillebroren Jo gått ut av regjeringen og Underhuset. Nå har både Underhuset og Overhuset sagt at fristen for utredelse av EU bør settes til 31. januar 2020. Han har mistet det knappe flertallet i Underhuset da et Tory medlem bokstavelig talt gikk over til det Liberale partiet. For å fullføre prosessen ekskluderte han ytterligere 21 medlemmer som stemte mot regjeringen.

I helgen gikk enda en minister ut og etterlot seg et rykende oppsigelsesbrev.

I natt gikk Johnson på sitt sjette nederlag av seks mulige. Parlamentet sa på nytt et rungende nei til nyvalg.Deretter ble Parlamentet sendt hjem i fem uker. På toppen varslet talsmann John Bercow sin avgang både som talsmann og folkevalgt med virkning fra 31. Oktober.

Dermed er vi snart kommet til slutten? Ikke helt. Nyvalg kan fortsatt bli aktuelt, men først etter 31. oktober da landet fortsatt er med i EU?

Mer konkret kan man ikke være med mindre man er klarsynt.