Bring back my money to me

Thomas Günther/Plainpicture/NTB scanpix Skal man ha dansk lønn for å k,jøre lastebil i Danmark, hvis man er ansatt i Slovakia?

Bring back my money to me

Skal man ha dansk lønn når man kjører lastebil i Danmark eller kan man bli ansatt i Slovakia og dermed følge slovakiske lønnsvilkår som er langt under de danske?Det må København byrett ta stilling til etter at en rumensk lastebilsjåfør mener at han har krav på å få etterbetalt 1,8 millioner kroner etter å ha vært underbetalt i seks år.

Emilian Tudor Jetzi er medlem av et rumenske fagforbund som har gått til sak. Han har støtte fra det aktuelle danske forbund for transport, 3F.

Det som gjør saken mest interessant sett med norske øyne er at han er ansatt i Bring Slovakia, ett datterselskap av det norske statseide post- og transportselskapet selskapet Bring. Deres advokat hevder at han ikke er utstasjonert i Danmark siden han kjører i samtlige nordiske land. Dessuten spiser og bor  han i bilen og er dermed ikke hjemmeværende i Danmark.

For å komme på jobb blir han imidlertid sendt i en minibuss sammen med andre sjåfører til Danmark hvor han oppholder seg i opp til to-tre måneder ad gangen.

Norsk Lastebileirforbund, som delvis må oppfattes som en arbeidsgiverorganisasjon, følger saken nøye og  støtter i utgangspunktet den rumenske sjåføren.

Kan vi anta at hans advokat i sitt sluttinnlegg vil lage en vri på den skotske folkesangen

Bring back my bonnie to me, to me.

Bring back my money to me, to me?