Brexitvalget i UK

Foto: Istock

Brexitvalget i UK

I forrige uke ble det gjennomført lokalvalg i Storbritannia. Det var en kalddusj for de to største partiene Tory og Labour. Tory, som har regjeringen, mistet flest plasser, men også Labour fikk merke nedgangen. De konservative gikk mest tilbake der man stemte for å bli, mens Labour opplevde det motsatte, en tilbakegang der man hadde stemt for å gå ut. Begge partier skylder på "rotet" om brexit som en forklaring.

Kan utfallet brukes til å si noe om det planlagte valget til Europaparlament i mai?

En kommentar er at folk er lei av brexit som ennå ikke er avgjort, tre år etter 52 prosent sa at de ville ut. Det liberale partiet, som er for å bli i EU, gikk kraftig fram.

Når det gjelder opinionsmålinger for europavalget leder det nye Brexitpartiet med 30 prosent, klart størst, mens Labour ligger rundt 20 prosent og de konservative på rundt 12 prosent. Dersom det hadde vært enmannskretser kunne Brexitpartiet ha fått de fleste representantene til Europaparlamentet, men i dette valget er det forholdstall som gjelder. "Change UK" som er et annet nytt parti som vil forbli i EU, kan også vente seg en hyggelig oppslutning.

Dersom de konservative og Labour blir enige om en løsning før 23. mai vil det ikke bli noe valg i det hele tatt. Men da haster det om å bli enige om noe.