brexit

Blir det et flagg mindre i EU-flaggborgen?

Ja til innvandring, men ikke flyktninger.

De snakker høylytt om at de ikke vil ta imot flyktninger til sine land. Men de er tause om at de i stillhet åpner bakdøren for arbeidskraftsinnvandring. Vi snakker i første rekke om statslederne i Polen og Ungarn mens også de baltiske statene.

De har alle fått et befolkningsunderskudd siden store deler av deres egen befolkning har funnet arbeid lenger vest og sender penger hjem som stimulerer økonomien og som etterspør mer arbeidskraft.

Den nye arbeidskraften blir nå sluset i all stillhet inn ikke bare fra naboland som Hvite Russland og Ukraina som har sendt "kristne, hvite menn", men enda lenger bort fra Asia.

Mange jobber da som tredjelandsborgere for luselønninder siden de ikke er omfattet av EUs utstasjoneringsdirektiv og regler om minstelønn eller godtgjørelse.

Blant saker som har vakt oppsikt i nabolandet Danmark er filippinske lastebilsjåfører som ble oppdaget i noe som ble betegnet som "flyktningeleir" hvor de bodde, kokte mat på primitive gassbluss og levde så godt de kunne siden de ikke fikk "fri" til å besøke hverken deres opprinnelsesland eller det landet de var blitt ansatt i. De var alle ansatt i et dansk transportselskap som ikke mente at det var noe "galt". Avsløringen førte til en avtale mellom fagbevegelsen og arbeidsgiverforening  som skal sikre alle sjåfører, også utenlandske, anstendige danske vilkår.

21 land mellom Balkan og Baltikum opplever synkende befolkningstall og nær 25 prosent av befolkningen vil være borte i 2050. Dette reduserer den økonomisk veksten med en prosent, i følge IMF, det internasjonale pengefondet.

Ungarn, hvor økonomien vokser raskest, ga i 2016 7300 arbeidstillatelser, mens det i 2018 ble det gitt 49500. De fleste kom fra Ukrainia mens vietnamesere, indere og mongoler øker mest. Romania økte antall arbeidstillatelser med 50 prosent som kom fra India, Kina, og Tyrkia for å jobbe i restauranter og på byggeplasser.

Det sør-koreanske bildekkfirmaet Hankook utsatte en milliard investering i Ungarn fordi det ikke var nok arbeidskraft. 200 av de allerede 3000 ansatte er fra Mongolia eller Ukraina.

Regjeringene forsøker å stimulere fødselstallet ved økt barnetrygd og skattelette for barnefamilier, men med begrenset effekt. (kas)

Kilde: Bloomberg Businessweek 30. september.