Brexit

Ingen shake hand med UK
Neppe en avtale med EU før 31.oktober

UK: Ny nedstenging av Parlamentet

Den knusende avgjørelsen fra den britiske Høyesterett gjorde intet inntrykk på statsminister Boris Johnson. Domstolen sa at beslutningen var ulovlig, feilaktig og ugyldig.

Men Johnson selv var i kamphumør da han møtte det "nyåpnede" Underhuset hvor han fastslo at domstolen tok feil og at han var uenig.

Nå venter antagelig en ny nedstenging i noen dager før dronning Elisabeth II skal holde sin tale og dermed åpne for å   ny sesjon i Parlamentet.  Hennes tale skal inneholde alle regjeringens planlagte lovforslag for kommende periode.

Johnson utfordret Underhuset til å kaste ham ved mistillit eller skrive ut nyvalg slik han selv har bedt om to ganger. Men opposisjonen vil ikke ha nyvalg NÅ. Først vil de at regjeringen ber om en utsatt frist for brexit utover 31. oktober, deretter kan de tenke seg nyvalg.

-Men det tørr dere ikke, nærmeste brølte Johnson i sitt innlegg i første rekke rettet til leder av Labour, Jeremy Corbyn som selv sliter med intern uenighet i partiet. Store deler av hans velgerne ønsker seg brexit mens grunnplanet blant partiets medlemmer ønsker å forbli i EU. Flertallet på partiets landskonferanse gikk for mellomløsningen nemlig tja til fortsatt medlemskap eller til en avtale med EU.

Soga om EU har splittet et helt folk, de to viktigste partiene samt landet hvor Skottland og kanskje Nord Irland vil forbli i EU sammen med deler av England mens Wales og Nord England vil ut. United Kingdom vil ikke bli hva det en gang var.

Det er ikke løst i en fei. Imens messer statsministeren høyere og høyere om at de skal ut av EU 31. oktober, med eller uten avtale, koste hva det koste vil. "Do or die".

Fordi det har folket sagt.