Brexit vil den aldri finne sted?

Underhuset skal i løpet av tre døgn behandle brexit-loven.

Brexit vil den aldri finne sted?

Underhuset skal igjen i dag, mest sannsynlig, behandle brexitavtalen på nytt etter at den ble avvist mandag fordi "talsmannen" mente at den var for lik det forslaget som ble utsatt på lørdag. Nå er loven om utmelding kommet til Underhuset som har satt av tre dager. Deretter venter Overhuset. Blir man ferdig til 31. oktober eller blir man aldri ferdig med brexit?

Brexit-marerittet ruller bare videre i britisk politikk og ingen kan med sikkerhet si hvor dette ender. Vedkommende vil i så fall få status som klarsynt.

I dag skal Underhuset på nytt få seg forelagt selve loven om utmelding (Withdrawal Agreement). Det er meningen at det skal stemmes ved 19- tiden og endelig votering torsdag. Det gis ulike vurderinger av om den vil passere eller ikke. Det fordres 320 stemmer og man regner på hvor mange Labour-representanter som vil avvike fra partilinjen om å stemme mot. Det kreves et tyvetalls, gitt at man at det irske unionistpartiet vil stemme mot sammen med det skotske nasjonalistpartiet og de liberale. Da noen medlemmer støttet lovforslaget til Hilary Benn om tre måneders forlenget frist fra 31. oktober, ble 21 konservative ekskludert fra partiet. Det er usikkert hva disse vil gjøre, men de kan avgjøre saken til fordel for Boris Johnson. Labour vil foreslå tilleggsforslag om at hele den irske øya skal forbli i tollunion med EU, i stedet for den "hybrid-løsningen" som ligger i den nye avtalen med EU.

Hvis det ikke skjer er man tilbake til start og alle muligheter er igjen åpne. Det betyr en hard brexit uten avtale fra 31. oktober, eller  nyvalg og/eller en ny folkeavstemning. Lørdag sendte Boris Johnson to brev til EUs ledere. Det ene som ikke var signert ber han om en forlengelse. Det andre som var signert sier han at han ikke vil ha en slik forlengelse. På den måten har fulgt pålegget fra Parlamentet, men samtidig pekt nese til dem.

Hva Johnson selv tenker er det de færreste som vet, men han leder på meningsmålingene godt foran Labour. Vinner han et nyvalg vil han få det folkelige mandat som han i dag savner. Om det innebærer en ny folkeavstemning er det heller ingen som vet, men det er lite sannsynlig siden han har lovet høyt og hellig at folket skal få sin vilje ved å forlate EU. Men han har også et rykte om ikke å holde løfter.

Briter flest er lei av saken, men likevel var det en stor demonstrasjon lørdag utenfor parlamentet til støtte for å forbli i EU. Her kan du lese mer om hva som kan skje.

"Stay tuned", som man sier på engelske radiostasjoner.

På grunn av en teknisk feil kom nyhetsbrevet ikke ut sist fredag og vi bringer det derfor i dag. Artikkelen om brexit var skrevet før Parlamentet behandlet saken lørdag hvor utfallet ble at saken ikke ble behandlet.