Brexit: Rykk tilbake til Brussel

Foto: iStock

Brexit: Rykk tilbake til Brussel

Brexit tar ingen ende, i hvert fall ikke ennå. Nå er det rykk tilbake til Brussel for den britiske statsminister Theresa May.

Sist oppdatert:

Da Underhuset behandlet saken igjen denne uken ble det er flertall for at "utmeldingsavtalen" må endres på punktet om grensen mellom Irland og Nord-Irland. På hvilken måte sier flertall ingenting om utover at det må være "en alternativ løsning" til den som nå ligger på bordet. Den heter "backstop" og sikrer en åpen grense inntil man har blitt enige om en permanent ordning. Det vil ikke de britiske konservative være med på.

Det forteller mye om det britiske systemet for å sikre nasjonale interesser når statsminister May for første gang på to år (!) har et møte med lederen for opposisjonen, Jeremy Corbyn i Labour, for å drøfte hva de kan være med på. To år uten noen drøfting og først i forrige uke ble en del sentrale fagforbund invitert på te i Downing Steet nummer 10 for å si sin mening.

Svaret fra Brussel og en rekke hovedsteder er unisont NEI på flere språk. Hva May kan oppnå med et nytt besøk i Brussel er usikkert, utover å vise at den avtalen hun har forhandlet fram er den som gjelder. Faller den er det ingen avtale og da blir det «no deal» kaos i bokstavelig talt lange baner og karavaner av lastebiler på begge sider av kanalen.

Vi er vitne til høyt spill hvor oddsen er høy og man kan sitte igjen med to tapere: Storbritannia OG EU.

NHO forbereder sine medlemsbedrifter på hva som kan skje, i den grad noe slikt kan la seg forberede.