Brexit: Mer forviiring enn normalt

Blir det brexitavtale eller nyvalg før jul eller begge deler?

Dagens brexit: Mer forvirring enn normalt og nyvalg?

På de britiske øyer herjer brexit-forvirringen bare videre. Dette er dagens situasjon tirsdag 29. oktober to dager før det store smellet som skulle skje brexitdagen 31. oktober. Men det skjer ikke likevel. Nå går det i retning av nyvalg med støtte fra Labour, ser det ut til, allerede før jul.

Statsminister Boris Johnson er ikke funnet "død i en grøft" som han syntes å foretrekke framfor å sende en søknad til EU om en forlenget frist.

Svaret fikk han i går fra EUs statsledere og det sier  inntil tre måneder fram til 31. januar neste år, men gjerne før det hvis dere har funnet ut av hva dere vi.

Denne fristen godtok han "under tvil" og svarte med å foreslå nyvalg for tredje gang i Parlamentet for å bli nedstemt igjen også for tredje gang.

Da fortsetter svarteper-spillet i Underhuset  om nyvalg eller ikke og i så fall når, 9. eller 12. desember eller neste år. Statsminister Boris Johnsen vil ha 12. desember men det krever 273 dels flertall etter loven om Fixed Term Parliament. Det fikk han ikke i går, han var langt unna.

Men nå har noen luringer i det skotske nasjonalistpartiet og de Liberale funnet ut loven kan endres med vanlig flertall ved å føye til èn setning. Dermed holder det med vanlig flertall for valg likevel enten den 9. eller 12. desember. Labour er fortsatt i villrede om hva de vil, men mente sist de ytret seg at nyvalg burde finne sted neste år etter at  "no-deal" scenariet var fjernet. I dag kl 12.00 kom det meldinger om at Labour likevel vil  støtte nyvalg. Dette  skyldes at Corbyn nå føler seg sikker på at landet ikke fyker ut av EU uten en avtale.

Regjeringen vurderer å støtte forslaget siden deres eget ikke vant fram. Men datoen synes å være viktig. 9. desember er studentene ikke reist hjem på juleferie og kan dermed stemme. De må stemme der de studerer. Johnson frykter at de i mindre grad vil stemme på ham. De Liberale er i god medvind med sitt ja til fortsatt EU-medlemsskap, mens også det skotske nasjonalistpartiet går fram. Dermed er det heller ikke denne gangen gitt at de konservative får flertall i Underhuset.

Dermed kan Johnson havne i den samme hengemyra som hans forgjenger Theresa May falt i da hun rotet bort et lite flertall og ble avhengig av nordirske unionister.

I mellomtiden har Johnson lagt sin EU-avtale til side. Det blir ingen ny votering før det er avtalt nyvalg. Labour vil ha "støpejernsikre" garantier for en "ikke-avtale", men ingen vet hva et nyvalg vil medføre.

Valgforskere advarer mot den mest usikre velgeopinionen på svært lenge kan gi store overraskelser. De fleste lojalitetsbånd til tradisjonelle velgergrupper er i ferd med å gå i oppløsning. Så selv om de konservative nå har en god ledelse, kan det endre seg slik det gjorde da Theresa May forsøkte det samme.

Nå har EU spilt ballen tilbake til Storbritannia ved å gi landet en fleksibel frist. Kunne man nå ha begynt å komme med tilleggsforslag til Johnson avtalen og vil de kunne bli akseptert av EU?  Se det får vi heller ikke vite så lenge Johnson har trukket hele lovforslaget Vi vet heller ikke om det kan bli en ny folkeavstemning før et eventuelt nyvalg.

Forvirra nå? Ta det med ro det kan fortsatt bli verre.

31. januar 2010 er det gått treogethalvtår siden folkeavstemningen og man har ikke rikket seg av flekken.

Britenes juleønsker heller nok mot: I want a merry and  brexitfree Christmas.