Brexit faller i fisk?

Brexit faller i fisk?

Denne uken er det en ny runde med brexitforhandlinger, fysisk sett i London hvor Michel Barnier, EUs sjefsforhandler, møter sin britiske motpart etter koronakarantene. Alle mulige og umulige selvvalgte frister er brutt og man nærmer seg med stormskritt utløpsdatoen 31.januar.

Vil det bli en avtale eller fyker  de forende kongeriker  ut i Atlanterhavet uten noen særordning med EU?

De fleste synes å tro at all fornuft tilsier en avtale, selv om den kan bli svært tynn. Størst usikkerhet knyttes det til fisk, som økonomisk sett er av mikroskopisk viktighet, 0,2 prosent av BNP, men i  kystdistriktene kan det være politisk løskrutt.

Noen mener at det meste nå er på plass, men fortsatt ingen fisk på kroken.  Noen tror at ved å holde fisk utenfor kan Storbritannia presse fram fordeler på andre områder. Andre sier at dersom Storbritannia ikke ønsker en avtale er det fiskerisaken som er den beste som kan brukes overfor opinioner;" -EU ville ta fisken vår. Vi sa nei og tar tilbake kontrollen over eget hav."

Men spekulasjonene bare fortsetter og kanskje vet man mer til neste uke. 10. og 11.desember samles EUs ledere til enda et toppmøte. Det er det siste i år og nesten et år etter at den nye EU-kommisjonen under ledelse av Ursula von der Leyen tiltrådte.

Deretter er det jul. Med eller uten Covid-19 regime.