Breit-Boris til Brussel

Foto: Frank Augstein/AP/NTB scanpix Det siste desperate forsøk på avtale? Brexit-Boris begir seg til Brussel

Brexit-Boris drar til Brussel.

Normalt er det et tegn på det alle største alvor når en statsminister tar over forhandlinger. Det skjer når statsminister Boris Johnson personlig drar til Brussel for å drøfte en brexit-avtale direkte med EU-kommisjonspresident Ursula von der Leyen. Er det den siste mulige krampetrekning før "make or brake"?

Torsdag denne uka møtes EU 26 ledere, men der kan ikke Boris Johnson delta direkte. Det han kan håpe på er et par ord på gangen med president Emmanuel Macron fra Frankrike eller den tyske kansler Angela Merkel. Men de har delegert forhandlingsansvaret til Kommisjonens leder.

Hva vil Boris Johnson og hvor er hans "røde linjer" som han ikke kan gå over? Det vet han kanskje knapt selv fordi det er fortsatt en ikke ubetydelig gruppe konservative medlemmer av Underhuset som vil ha "ingen avtale".

Dermed kan han bli avhengig av stemmer fra Labour for å kunne få en eventuell avtale igjennom.

Labour er på sin side også splittet om hva de skal stemme. Uavhengig av hva de måtte mene om selve avtalen, er spørsmålet om de skal hjelpe regjeringen til å få den vedtatt. Dermed kan de også bli ansvarlig for hva som vil måtte skje etterpå.

Alternativet er like ubehagelig nemlig at avtalen stemmes ned og det ikke finnes noen alternativer.

Det er et valg mellom pest eller kolera, muligens begge deler.

Kan Boris Johnson komme tilbake fra Brussel som en vinner eller som en blek kopi av den konservative statsminister Neville Chamberlain i 1938 etter møtet med Adolf Hitler om det såkalte Munchen-avtalen?

Budskapet den gang var "Fred i vår tid." Kort til senere brøt krigen ut.

Hva vil Johnson budskap kunne være: "Brexit for alltid"?

Det er ennå ikke utviklet en vaksine hverken mot EU eller brexit.

Selv om mange kunne ønske seg det.

(kas)