Boris vant: God save the Queen

Foto: Istock

Boris vant: God save the Queen

Boris Johnson dro av gårde med 60 prosent av de 160000 stemmeberettigede medlemmene av det konservative Tory- partiet. Dermed fikk han oppfylt sin barnedrøm om å flytte inn i Downing Street nr 11 med sin tidligere rådgiver og nå den nye samlivspartner. Han snupper dermed leiligheten som normalt brukes av finansministeren. Denne leiligheten er større enn i nr 10 og hadde passet best til ham som bringer med seg fire barn. Johnson har mest voksne barn som ikke ønsker å bo der.

Dermed synes det viktigste for ham unnagjort, nemlig å bli statsminister. Nå gjenstår bare brexit hvor det nå ser ubønnhørlig ut som at det går mot en "hard brexit" det vil si uten en avtale med EU. "Do or die" eller "skyt eller bli skutt" synes å være parolen. Det er høyt spill han gir seg ut på, kanskje i håp om at EU gir etter i siste liten for å unngå det kaos som uvegerlig vil oppstå på begge sider av kanalen.

Lekkede papirer fra regjeringen om operasjon Yellowhammer (gulspurv) tyder på mangel på både mat og medisiner og milelange tollkøer av trailere. Så langt har planen ikke virket på EUs hodlninger og imens tikker tiden ned mot brexit dag som er 31. oktober og Halloween. Johnson har renset sin regjering og kabinett for folk som kan tenkes å la landet forbli i EU. Men nå som alvoret synes å gå opp for flere, er det ikke måte på politisk trapeskunster som utvises for å unngå at landet går ut uten en avtale. Ryktene flommer over i den ene spekulasjonen verre enn den andre. Et går ut på at Johnson vil bli møtt med mistillit, men vil nekte å avgå. Et annet er at han lar dette skje rett før 31. oktober, men at han bli sittende for dermed å skrive ut nyvalg. Dermed kan landet risikere å bli sittende uten regjering i en kritisk situasjon hvor mat og medisinmangel kan oppstå.

For å unngå dette mener noen at dronning Elisabeth må gripe inn å be ham avgå umiddelbart. Men dronningen har ikke konstitusjonelt slike muligheter, mener ekspertene og siden landet mangler en egen grunnlov er det lite å hente også der. Dermed har Labours leder, den mystiske og snart mytiske lederen Jeremy Corbyn tilbudt seg å bli statsminister i en overgangsregjering fram til et nytt valg. Ordet "samlingsregjering" har ingen gjenklang i landet, ikke en gang i krigstid. Sjansen for at han skal få den jobben, synes dermed være mikroskopisk. Men trangen til å få jobben som statsminister på sin CV synes å overgå det meste av polisk logikk.

Skal konservative støtte en "marxist" som statsminister, selv som en overgangsordning, vil verden neppe stå til påske. Regjeringen selv vil bruke tosifrede milliardbeløp på å både informere folk om hva en hard brexit betyr og ikke minst prøve å avdempe de mange skadevirkningene av en hard brexit. Men for å være ærlig: ingen vet hvor brexit hopper. Ingen vet om prosessen bare stopper. Sist uke dro Johnson på sin første utenlandstur, først til Berlin deretter til Paris. I Berlin åpnet Angela Merkel forsiktig på gløtt døren for å finne en løsning på Nord-Irland problemet. Der ligger det i fratredelsavtalen med EU en klausul, kalt "backstop" som vil låse Nord-Irland og dermed Storbritannia til EUs tollunion og mest sannsynlig det indre marked så lenge EU vil. Johnson vil ha den fjernet og Merkel sa at det burde kunne løses i løpet av 30 dager dersom Storbritannias kommer med en løsning som EU kan akseptere. Det klarer vi, "Wir schaffen das", svarte Johnsen på tysk, et av de språk han kan dårligst. Men under besøket i Paris sparket Emmanuel Macron døren igjen med et brak. Backstopordningen lar seg ikke fjerne slik Johnson ønsker og det er heller ikke åpning for endringer i selve utmeldingsavtalen. Det eneste man kan drøfte er den politiske erklæringen som skisserer hvilke forhold EU skal ha til UK om to år. Den største overraskelsen kom denne uken da ryktet om at Johnsen vil stenge Underhuset ytterligere og forlenge deres ferie fram til 14. oktober da dronningen skal holde åpningstalen . Denne talen skal inneholde alle lovforslag regjeringer ønsker å fremme. Svaret fra en ferierende dronning på sitt slott i Skottland kom ganske umiddelbart og var et ja.

Opposisjonen raser og sier at demokratiet hindres ved at "alle parlamenters mor" ikke få si sin mening om en brexit uten avtale. Der står saken og slagordet "God save the Queen" framstår mer og mer som et uttrykk for håp og tillit til landets statsoverhode, mens Johnson splitter folket, men samler det konservative partiet,- kanskje.