Beskjedne belgere

Foto: Istock

Beskjedne belgere

-Si navnet på en kjent belger, er en vits i "selskapslivet", fordi det eneste navnet som dukker opp er detektiven Poirot som kun er en oppfunnet belgier i en av bøkene til Agatha Christie. Men belgierne synes stor sett å være allment beskjedne. Mindre enn en hver fjerde av heltidsansatte lønnsmottakere ba om noen lønnsøkning i fjor, framgår det av en undersøkelse som PanelWizard har utført. Men kvinner er mer ivrige med lønnskrav,16,5 prosent, mens kun 8,5 prosent av menn ba om økt lønn. At kvinner tjener mindre enn menn kan være en forklaring.

Årsaken til denne beskjedenheten kan være flere, pekes det på i undersøkelsen.  Mange mener at arbeidet de utfører ikke har endret seg, eller at ingen av deres kollegaer har bedt om økning. Men noen er redde for å bli erstattet av andre eller frykter at ny teknologi kan fjerne jobben deres. Men lønn er ikke alt i verden fordi hele 40 prosent foretrekker lenger ferie mens 29,5 prosent vil ha mer fleksible arbeidstider. Ønsker om mer lønn stiger med alderen og de mellom 50 og 60 år foretrekker det og anser lønn som et argument for  bli hos den samme arbeidsgiver.

Undersøkelsen kommer noen uker etter en annen undersøkelse som viser at 77.8 prosent trives på jobben mens 27 prosent er veldig tilfreds med arbeidsplassen.

Det undersøkelse ikke nevner er at halvparten av alle lønnsmottakere er medlem i en fagforening og får dermed godt av deres felles forhandlinger og at lønna automatisk justeres i takt med prisøkningen. Dermed er det ikke et stort behov for å be om mere for de som er medlem av en fagforening.