Belgia: Stramme lønnsrammer 2018-2020

Foto: iStock

Belgia: Stramme lønnsrammer 2018-2020

Årets hovedoppgjør om lønn startet sist uke i Belgia. Som i Norge er det en ny toårig avtale som skal på plass og som i hovedsak dreier seg om hvilken lønnsutvikling partene kan bli enige om. Belgia har en egen konkurranselov som sier at lønnsutviklingen ikke skal overstige den som finner sted i nabolandene som Tyskland, Frankrike og Nederland. Nå foreligger det tall for dette som sier at den i snitt blir 5,6 prosent, seks prosent i Tyskland, 6,9 prosent i Nederland og 4,6 prosent i Frankrike i de kommende to årene

Sist oppdatert:

Belgia har en automatisk indeksregulering hvor man mener at inflasjonen vil i snitt bli 3,8 prosent.  Denne automatiske reguleringen må trekkes fra rammen på 5,6 prosent og da sitter man igjen med 1,8 prosent. Men derfra skal man trekke for forverret lønnsutvikling og dermed sitter man kun igjen med 0.8 prosent fordelt på to år i "frie midler". Dette mener de tre LOene er for lite og at det er rom for mer. Det ønsker det sosialistiske og liberale LO å demonstrere for den 4. februar. Den kristne landsorganisasjonen har ikke bestemt seg ennå.

Arbeidsgiverne synes rammen er stor nok fordi den innebærer en liten reallønnsvekst.