Belgia: Skjebnessvanger flirt

Lederen av det sosialistiske LO, FGTB, måtte trekke seg etter en flirt med de konservative

Belgia: Skjebnessvanger flirt

Den belgiske LO-lederens flirt med det høyreliberale partiet MR fikk skjebnesvangre konsekvenser. Han måtte trekke seg som leder. Roger Verteneuil hadde et møte med lederen for det belgiske Høyre liberale partiet MR Georges-Louis Bochez. Det kostet ham dyrt.

Et møte i all fortrolighet kunne kanskje ha passert, men det ble sendt ut et detaljert kommunike etter samtalene som vakte stor oppsikt i forbundene. De to tok til orde for en ny "sosial pakt" etter korona-nedstegningen var over. Sosialpakter har forekommet før i Belgia i krisetider og den mest avgjørende var den som ble inngått i 1944 da man øynet slutten på 2.verdenskrig og man så for seg behovet for å gjenreise landet.

Men situasjonen er ikke den samme i dag og de politiske forskjellene var for store siden MR støttet arbeidsgivernes syn på behovet for mer fleksibilitet, utsatt ferie  og lavere skatter.

Nå er Thierry Bidson nominert som leder inntil man til høsten kan velge en mer permanent person. Han selv anses som en av flere mulige kandidater. I dag leder han  FGTB-delen i det franskspråklige Wallonia. Han regnes også å være et stykke ut på venstrefløyen. Han avviser tanken om en "sosial pakt" med begrunnelsen at tiden ikke er inne og at maktforholdet er ugunstig. Arbeidsgiverne er for sterke og med en konservativ ledet regjering på laget, blir det vanskelig å finne balansen.

FGTB har hatt flere ledere som har trukket seg før tiden, men det har skyldtes sykdom. Roger Ventefueille har sittet snaue to år før han ble "sagt opp", men utspillet med MR anses egentlig bare som dråpen som fikk begeret til å renne over.