Belgia: ny LO-leder, samme statsminister

Belgia har valgt ny LO-leder, men n regjering lar vente på seg.

Belgia: Ny LO-leder, men ikke statsminister

Belgia har fått ny LO-leder i den sosialist-orienterte FGTB landsorganisasjonen med 1,5 millioner medlemmer. Mannen heter Thierry Bodson og ble valgt offisielt denne uka. Han kommer fra den fransktalende delen av Belgia og har tittelen generalsekretær. Den tidligere trakk seg etter et selsomt felles intervju med lederen av det liberale konservative partier som alltid har vært ansett som en hovedmotstander. Det var partiet ikke lenger skulle man tro på en felles utsendt pressemelding hvor man kunne få det inntrykket av at man enige om svært mye.

Sist oppdatert:

Det ble ikke akseptert på grunnplanet og i de enkelte forbund. Han hadde møtt intern kritikk lenge over sin lederstil, men nå var det nok og hans tid tok slutt.

Ny statsminister derimot lar vente på seg siden valget 26.mai i fjor. Da hadde regjeringen mistet sitt flertall desember året før (2018)  da det flamske innvandrer- og nasjonalistpartiet N-VA trakk seg i striden om en flyktningeerklæring.

Siden mai i fjor har kong Phillip kalt den ene partileder til seg etter den andre og gitt dem oppdraget som "informatører" for å finne ut hvilke partier som kan samle et flertall bak seg i parlamentet slik det kreves i grunnloven. I mellomtiden har man hatt et forretningsministerium gående som nå ble forlenget til 1.oktober ledet av Sofie Wilmès fra det liberale konservative høyrepartiet .

Lenge så det ut til at det var det største partiet i den franske delen dvs sosialistene og det største partiet i Flandern N-VA ikke kunne sitte sammen i en regjering.

Så ga kongen de to lederne oppdraget med å finne ut av hva de mente og da kom de på glid. Det sentrale spørsmålet var en endring av grunnloven som skulle gi økt selvstyre til Flandern hvor de snakker nederlandsk.

Men da var det de grønne og de liberale som plutselig sa nei.

Nå snakker man om en Vivaldi-regjering etter komponistens "fire årstider" en regjering som består av rød, blå, gule og grønne partier. Men intet er avklart, men kanskje skjer det.

Da setter landet så fall en ny verdensrekord uten en formell regjering. Den gamle er på 541 dager.

Sist det skjedd var midt under finanskrisen som betød at man ikke fikk kuttet i offentlige budsjetter som de fleste land så seg nødt til å gjøre.

Nå er det koronakrisen som har ridd landet som en mare og med  smittetall og dødstall helt i topp i Europa regnet ut fra  innbyggertallet.

Hva folk flest mener om situasjonen er vanskelig å tolke, men det virker som om regjeringens koronatiltak, som har vært mye nedstenging, i hovedsak har vært akseptert.