Belgia: Ny kvinne som statsminister

Manneken Pis i Brussel
Belgia:Det er ikke Manneken Pis som er blitt statsminister, men en kvinne

Belgia får sin første kvinne som statsminister

Belgia har fått en ny statsminister på oppsigelse. Hun heter Sophies Wilmès og kommer fra det konservative partiet MR som betyr reformativ bevegelse, Mouvement Reformateure. Hun er landets første kvinne i den posisjonen. Hun har til nå vært budsjett/finansminister, men er stort sett ukjent også for belgiere flest og absolutt utenfor landets grenser.

Hun sitter som de fleste statsministere på oppsigelse, men i hennes tilfelle leder hun en regjering som egentlig er gått av og hvor mer enn halvparten av ministere ikke lenger er der.  Partiet N-VA, som kan minne litt om Fr.P, trakk sine ministere ut 18. desember i fjor i protest mot en FN erklæring om immigrasjon.

Denne uken trakk landets statsminister Charles Michel. Han flytter litt lenger opp i byen fra sin statsministerbolig. Han er blitt president i det Europeiske Råd som leder alle EUs toppmøter. Der tiltrådte han i dag 1. november og tok over etter polakken Donald Tusk.

Siden valget har regjeringen sittet for å ivareta de aller mest nødvendige beslutninger et land må ta. Valget 26. mai avklarte ingen ting. N-VA forble størst, men vil ikke regjere med sine gamle "venner". Sosialistpartiet vil de knapt nok se på, aller minst ta på.

Dermed har landet snart vært uten regjering på nasjonalt nivå et år, men belgiere fleste savner den ikke. De fleste daglige ting som skole og helse ivaretas godt av "delstatsregjeringene".

N-VA ønsker en ny grunnlovsendring som skal overføre mere makt til regionene inkludert trygdesystemet. Tilbake blir snart bare et felles forsvar.

Det tok  541 dager sist å lage en regjering. Man nærmer seg ny rekord som er verdensrekord. Men det som ikke bestemmes av EU, bestemmes regionalt.

Det virker som om belgiere flest er fornøyd med, men kunne tenke seg et bedre landslag i fotball.