Belgia: Mens vi venter på regjering

Belgerne venter på regjering. I mellomtiden kan de kose seg på Grand Place i Brussel

Belgia: Mens vi venter på regjering.

EuroLOggen: I desember 2018 mistet den belgiske nasjonale regjeringen sitt flertall da det største partiet, et nasjonalistisk flamsk parti (N-VA) trakk seg. Siden har landet vært uten en ordentlig regjering.

Sist oppdatert:

Heller ikke et nyvalg i mai i fjor kunne gi et flertall for å løse floken og nå har hele 16 "informatører" lett etter mulige regjeringskonstellasjoner helst med et flertall bak seg. Så langt er det ingen løsning, men det ser ikke ut til at problemet knuger folk flest, særlig ikke i disse koronatider.

Det finnes en regjering som ivaretar de daglige gjøremål og de får også en del ting igjennom i nasjonalforsamlingen. Denne konstellasjonen har fått det litt underlige navnet Vivaldi-koalisjonen som det tar litt tid å forklare. Det er Vivaldis kjente stykke "de fire årstider" vår, sommer, høst og vinter som har hver sin farge. Disse fargene utgjør nettopp de fire partiene som klarer å finne sammen i et slags minste felles multiplum og sørger for at landet Belgia tross alt vakler videre. Blått er vinter står for de liberale, grønt er våren og er de grønne partiene, rødt er sommeren og dermed de to sosialistpartiene  mens oransje er høsten og utgjøres av de kristne partier. Belgia har dobbelt sett med partier, et i fransktalende i Valonia og et nederlandsktalende i Flandern

Hovedkonflikten har så langt syntes å være uløselig. N-VA som er den store elefanten i rommet og det største partiet i landet vil ikke kunne sitte i regjering med det franskspråklige sosialistpartiet. Dette er gjensidig og med to av de største partiene utenfor blir det ikke noe stabilt flertall.

I tillegg kommer det at de nederlandsktalende i Flandern ønsker mer selvstyre, kanskje en egen stat. For å komme dit må de endre den belgiske grunnloven noe det heller ikke er tilstrekkelig flertall for.

Den gamle rekorden for å være uten regjering var 541 dager og havnet i Guinness rekordbok. Det nærmer seg en ny rekord om ikke så lenge. Det er nå 365 dager pluss 88.

I mellomtiden sitter kong Phillip på et av sine slott og venter på at enda et informatørteam kanskje skal komme med et forslag slik at han kan oppnevne en "formatør" som i de fleste tilfeller ender opp som landets neste statsminister.

Men der er man ikke ennå.

Den fungerende statsminister Sophie Wilmès er knapt synlig.

I mellomtiden sprer koronaviruset seg.