Belgia: Kvinner oppfordres til å streike 8.mars

Belgia: Kvinner oppfordres til å streike 8. mars

På den internasjonale kvinnedagen går det ut oppfordring fra belgiske nasjonale fagforeninger, støttet av europeisk fagbevegelse, om at alle kvinner bør gå ut i streik. Hensikten er å øke bevisstheten rundt lønnsforskjeller mellom kvinner og menn, seksuell trakassering og vold i nære relasjoner

Oppfordringen er inspirert av den vellykkede feministstreiken i Spania i fjor som bidro til å løfte likestillingsspørsmål opp på den nasjonale agendaen.  I Spania har det blant annet bidratt til at feminisme og likestilling mellom kvinner og menn er en av de heteste temaene i forkant av de nasjonale valgene den 28. april i år.

Belgiske kvinner oppfordres til å forlate sitt arbeid fra klokken 13.00 i dag, enten ved å forlate arbeidsstedet, legge ned husarbeid eller omsorgsoppgaver i hjemmet, eller tilsvarende.  Alle menn oppfordres til å overta oppgavene ut dagen i solidaritet.  Målet er å øke bevisstheten rundt parolen, «Når kvinner stopper opp, stopper verden opp».

For øvrig blir dagen også behørig markert i Brusselboblen og det starter med «feminismebrunsj» utenfor Europaparlamentet. 8.mars toget starter i sentrum, men ender opp foran europaparlamentet der det vil være konserter, appeller og festivitas for å feire dagen videre.