Belgia har fått en regjering

Belgia har satt ny verdensrekord med 652 dager uten regjering.

Belgia har fått regjering

Miraklenes tid er ikke forbi, i alle fall i Belgia. I går fikk Belgia en "ordentlig" regjering etter hele 652 dager med det som kalles et forretningsministerium. Den forrige verdensrekorden var 589 dager. Da den forrige regjeringen sprakk i desember 2018 da det flamske nasjonalistpartiet N-VA trakk seg ut, fikk man først en mindretallsregjering. Senere fikk man stablet en "koronaregjering" med flertall på beina, mens en rekke partiledere har forsøkt å skru sammen en mer permanent regjering med et flertall bak seg.

Det har vært rene stafettløpet iscenesatt av kong Phillipe som har kalt til seg "informatører" som skulle undersøke grunnlaget for en regjering. Månedene gikk og ingen løste knuten. Lenge så det ut som om N-VA og sosialistene ikke kunne enes, men så kunne de visst det likevel. Da var det et av de liberale partiene som sa nei.

Denne uken ble man enige om en plattform, et budsjett og helt til sist en ny statsminister. Han heter Alexander De Croo fra det nederlandsktalende Høyre (Open VlD).

Avhengig om hvordan man ser på det er det enten sju eller fire partier som står bak. Det største partiet i landet og i den  nederlandsktalende flamske delen, N-VA, fikk ikke være med. Heller ikke det innvandrerfiendtlige Vlamse Belang er med. Disse to har et flertall i Flandern.

Men det liberale, det sosialistiske og det grønne partiet  og det kristne partiet i Flandern er med. Det samme ser tilfellet i den fransktalende delen som heter Valonia, men der takket de kristne (CDH)  nei. Regjeringen har fått tilnavnet "Vivaldi-regjeringen etter musikkstykket de fire årstider. Det symboliseres med partienes fire farger, rødt, grønt, gult og blått.

Statsminister ble Alexander De Croo, leder av det flamske liberale partiet (Høyre) som er det fjerde største partiet. Også hans far har vært en framtredende politiker i mange år. Mange hadde trodd at Paul Magnette, som leder sosialistpartiet i Valonia, burde bli statsminister siden det er den nest største partiet i Belgia. Men det ville ikke lederen av det fransktalende vallonske Høyre-partiet, MR. Han har lenge vært den vanskeligste personen i arbeidet med å få en regjering på beina og kjørt sitt eget sololøp. Han skapte også mye uro etter et felles intervju med den belgiske LO-lederen som skapte furore med den utgang at LO-lederen måtte gå av.

Sosialistpartiet har "byttet" statsministerposten med å få flere tunge departementer ikke minst et kombinert helse og sosialdepartement som har møtt mange utfordringer i kampen mot korona. Belgia er blant de land i Europa som har mest smitte nå og med mer enn 10000 døde blant en befolkning på 11,5 millioner. Regjeringen har fått mye kritikk for måten krisen er håndtert på og måtte oppnevne en egen koronominister i tillegg til helseministeren som ikke hadde noe godt tak på krisen. Helsebudsjettet ble en budsjettvinner med en økning på 2,5 prosent.

Nå er det meningen at regjeringen skal legge opp en økonomisk politikk som skal vare fram til valget som er tenkt i 2024. Pensjonister kan glede seg til at minstepensjonen skal opp til 1500 €uro i måneden ca. 16000 kroner med full opptjening.