Belgia: Fortsatt uten styring

Foto: Istock

Belgia: Fortsatt uten styring

541 dager tok det sist før en belgisk nasjonal regjering ble stablet på beina. De er ikke der ennå, men det nærmer seg. Kanskje blir det nyvalg i stedet til neste år fordi man klarer ikke å bli enige om hvem som skal lede landet. På nivået under på "delstatsnivå" går det mot avklaring.

I Flandern blir det mest sannsynlig en "svensk" regjering basert på partifargene blå (N-VA) og gule (de liberale). Sosialister, de grønne og ekstremhøyre i Vlamske Belang holdes utenfor.

I Brussel er det sosialister og de grønne som danner regionregjering. Det samme vil nok skje i den franske delen som heter Valonia.

Men på nasjonalt plan er det vanskelig. Sosialister vil ikke styre med høyrepartiet N-VA noe som er gjensidig. Selv om alle de andre partiene kan få til et flertall ser det vanskelig ut. Dermed gjenstår det inntil nå uprøvde: nyvalg. Det er det ikke tradisjon for, langt mindre en mindretallsregjering.

Så der står man inntil noen får Belgia til å gå igjen. Men der er det like mange teorier som innbyggere, i hvert fall nesten.