Bayern: CSU holder stand og de grønne fosser fram

Bayern: CSU holder stand og de grønne fosser fram

Kommunevalget i Tysklands nest største delstat Bayern ble en ny tragedie for sosialdemokratene etter at valget i Hamburg for to uker siden ga en liten oppmuntring fordi de forble det største partiet.

I Bayern går begge de to klassiske partiene tilbake, men SPD mest, mens regjeringspartiet de kristne i CSU holder stand i de fleste byer. De fikk 34,5 prosent tilbake 5,4 prosent i Bayern samlet. SPD fikk 13,7 prosent en tilbakegang på 7.0 rett bak  de grønne med 17,3 prosent en framgang på hele sju prosent. Partiet "Frie Velgere" som er en løs samling av ulike borgerlige partier, men som ikke er så ekstreme som Alternativ for Tyskland AfD, fikk 4,1 prosent. AfD fikk 4,7 prosent, men som er langt mindre enn i de nordlige deler av Tyskland. Marcus Söder, CSU, sitter trygt som statsminister selv om flere kommuner og byer får nye borgermestere.

Bayern som ligger helt sør i Tyskland innfører nå strenge grensekontroller til Østerrike, men utgangsforbudet er mindre strengt enn i resten av Tyskland. Det er ikke for ingenting at det heter nettopp: fristaten Bayern!

Mer her. eller her