Angela, Erna og Mette i koronamedvind

Mette Fredriksen, statsminister i Danmark, er en av flere regjeringssjefer som nå fårøkt støtte.

Angela, Erna og Mette i koronamedvind

Det blåser en krisevind over hele Europa. Den er en vind som har nådd seilene til minst tre regjeringssjefer i Europa. De heter Mette Fredriksen i Danmark, Angela Merkel i Tyskland og Erna Solberg i Norge.

I tillegg kommer Stefan Løfven i Sverige som for første gang på lenge ser at populariteten har økt og Pedro Sanchez i Spania og Guiseppe Conte i Italia som alle nå nyter godt av at de "tar grep" som det heter og viser handlekraft og dermed inngir tillit til  en usikker befolkning. Høyre, som var et stykke inn i dødens dal etter seks år med makten, er tilbake. Merkel, som har sett sitt parti CDU-parti  stupe i oppslutning, er tilbake på nye eller gamle høyder som hun ikke har sett siden før flyktningkrisen i 2016. Mette Fredriksen, som i fjor ble valgt som ny sosialdemokratisk statsminister Danmark, har helt siden valget opplevd en økende oppslutning som er noe uvanlig etter et valg. Etter at hun meget bestemt, bestemte  å lukke Danmark  i begynnelsen av mars, har hennes popularitet steget som en rakett.

Felles i disse krisetider et også at populistpartiene svekkes slik som Sverigedemokratarna, Alternativ für Deutschland, Dansk Folkeparti og Fremskrittspartiet.

Men "poppulariteten kjem og poppulariteten går", heter det i en Vidar Sandbeck-vise  med navnet "Valget på Vonheim".

Alt avhenger av hva som kommer ut igjen på den andre siden når nedlukningen skal åpnes igjen.