9. mai er Europadagen

Foto: Istock

9. mai er Europadagen

Torsdag er det Europadagen i EU. Det er det ikke mange som vet om og langt færre som markerer eller feirer. Det er til minne om Schuman-erklæringen om opprettelsen av Det europeiske kull- og stålfellesskap den 9. mai 1950. Den ble bestående av seks land, de to taperne av 2. verdenskrig, Tyskland og Italia og fire seierherrer, Belgia. Nederland, Luxembourg og Frankrike. Senere ble dette til de europeiske økonomiske fellesskaper EF og nåtidens EU med 28 medlemmer.

Europadagen

Overnasjonal kontroll med de strategiske innsatsvarene i en krig, slik som kull og stål, skulle umuliggjøre en ny verdenskrig på europeisk jord. I det perspektivet har EU vært vellykket fordi det har ikke vært krigshandlinger mellom noen av medlemmene siden 1945.

Hvor sterkt dette fredsperspektivet står blant dagens europeere eller dets ledere for den saks skyld er uklart. Ingen av dagens politikere har "krigserfaringer". I stedet er det økonomisk politikk og det indre marked som står i sentrum for dagens diskusjoner. Med 28 medlemmer, kanskje snart 27 hvis UK går ut, er EU blitt en mer ulik samling av stater enn i begynnelsen. Det er klar uenighet mellom øst og vest, men også mellom nord og sør om vegen videre og mer eller mindre integrasjon. Dette til tross er oppslutningen om EU som prosjekt høy og den har vært stigende etter diskusjonen omkring brexit.