20 dager til brexit

EU-parlamentet skal også si sitt om britisk utgang

20 dager til brexit-eller hva?

I dag er det 20 dager til brexit da Storbritannia etter planen skal være ute av EU. Men i dag er det ingen, absolutt ingen, med hånden på hjertet, som kan si hva som skjer. Blir det brexit, blir det forlengelse eller blir en avtale som sikrer en utgang i verdige former og ikke en "hard brexit"?

I går kom det nytt håp i situasjonen etter at den britiske og irske statsminister møtte hverandre i Liverpool i et tre timer langt møte, det meste under fire øyne.

Den irske statsminister tvitret etter møtet om en "en sti til mulig avtale" (a pathway to a possible deal), men at det behøves mere tid. Det er én ting som skiller de to og det er  hvordan grensen mellom Nord-Irland som er en del av UK, og republikken Irland som forblir i EU, skal utformes.

Irland har hele tiden sagt at de ikke vil forhandle alene med Storbritannia, men at det må skje via Brussel. Nå kan det virke som om samtaler på tomannshånd har gitt noe framgang, men at det formelle må avklares med forhandlingssjef for EU, Michel Barnier.

Til uka møtes EUs statsledere i Brussel og de kan forlenge fristen utover 31. oktober. Men det fordrer en søknad om det fra britisk side og den er ikke kommet. Parlamentet ønsker en tre måneders utsettelse. Til det har statsminister Bo Johnson sagt at han heller vil "dø i en grøft/skyttergrav" enn å sende et slikt brev.

I mens tikker klokken.