1.mai: Et mer rettferdig Europa for arbeidere.

Europeisk fagbevegelse samlet et 10000-talls medlemmer fra en rekke EU-land til demonstrasjon i Brussel den 26.apil. Foto: DEFS

1.mai: Et mer rettferdig Europa for arbeidere.

Et mer rettferdig Europa for arbeidere var slagordet da europeisk fagbevegelse samlet et 10000-talls medlemmer fra en rekke EU-land til demonstrasjon i Brussel den 26.apil.

Slagordet er også slagordet for DEFS 14. kongress som finner sted i Wien 21.-24.mai samtidig med valget til Europaparlamentet.

Slagordet har også et ekko i morgen 1. mai, som er arbeidernes internasjonale dag. Den markeres på ulike sett i forskjellige EU-land. Flere land har fortsatt demonstrasjoner, mens i andre land samles man mer til fest og konsert med innlagte taler.

Mange hevder at finanskrisen fra 2007/08 er tilbakelagt og over. På enkelte områder kan det være tilfelle men den sosiale krisen som kom i kjølvannet av finanskrisen er fortsatt der. I en rekke land er fagbevegelsens forhandlingsmuligheter blitt stekt redusert eller fjernet, mens pensjonister har fått nedsatt sine pensjoner og mange har fortsatt ikke fått nytt arbeid, i hvert fall ikke heltid og med likegode vilkår som før.

Derfor er slagordet et mer rettferdig Europa for arbeidere fortsatt gyldig, like mye som for 100 år siden da 8-timers dagen ble innført.

Ha en fin 1.mai.