LOs sommerpatrulje i Trøndelag oppsøker unge arbeidstakere for å informere om fagforeninger og rettigheter i arbeidslivet

LOs sommerpatrulje på veien igjen - for 34. året på rad! I Trøndelag er vi å finne over hele fylket fra 24. juni til 5. juli.

54 unge tillitsvalgte bruker sommeren på å oppsøke andre unge arbeidstakere, informere de om rettigheter, om fagbevegelsen og for å gi de et godt møte med arbeidslivet.

Sommerpatruljen er viktig av to grunner:

1: For å gi ungdom i arbeid informasjon om rettigheter i arbeidslivet. De fleste vi møter har det bra på jobben. Men hvert år møter vi mange som har problemer. Derfor er det viktig at vi veileder de, og kan tilby de hjelp.

2: Sommerpatruljen er den viktigste skoleringsarenaen for unge tillitsvalgte. Det er en unik mulighet til å besøke andre bransjer enn man selv jobber på, og lære mye på kort tid om rettigheter i arbeidslivet. For mange gir sommerpatruljen kunnskap og engasjement til å bli med videre, og ta på seg verv i eget forbund. Samt at man får møtt andre unge tillitsvalgte fra andre LO-forbund.

I fjor besøkte vi 755 bedrifter, og over 1200 unge ansatte i Trøndelag i uke 27. I år skal vi ha sommerpatrulje i to uker, i uke 26 og 27.

Sommerpatruljen er delt inn i 5 regioner, med egne patruljer, der deltakerne selv har meldt seg på i sin egen region.

De områdene vi har patrulje i er:

Namdalsregionen
Innherredsregionen
Trondheimsregionen
Kysten
Fjellregionen

Vi har som mål å besøke de aller fleste kommunene i Trøndelag.

I år har vi et ekstra fokus på de nye innleiebestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Fra 1. januar 2019 er det nå kun bedrifter med en landsdekkende tariffavtale, og som har en skriftlig og tidsavgrenset avtale med tillitsvalgt, som har mulighet til å benytte innleid arbeidskraft. Og ansatte i bemanningsbyrå har rett på fast lønn, også mellom oppdrag. De nye reglene gjelder hele arbeidslivet.

Over sommeren lager LOs distriktskontor en rapport som sendes ut til forbundene, distriktskontoret, arbeidstilsynet, NHO og KS. Ta kontakt for spørsmål om sommerpatruljerapporten.

Det vi har sett så langt er at de aller fleste har det bra på jobb, og at de fleste får det de har rett på. Likevel har vi allerede møtt flere som ikke får overtidsbetaling selv om de jobber overtid, folk som ikke har faste timer i kontrakten, og mange som ikke er informert om verneombudsordningen.

Det viser at sommerpatruljen fortsatt er veldig viktig.

For spørsmål om LOs sommerpatrulje i Trøndelag, ta kontakt med:

Amund Losen Moholdt, Ungdomssekretær
Epost: amund.moholdt@lo.no