LOs representantskap i Trondheim for første gang siden 1990!

LOs representantskap i Trondheim for første gang siden 1990!

1990 var året. LOs fremste representanter har vært samlet i Trondheim for å diskutere og vedta LOs vei videre. Nå er året 2019 og LOs representantskap har igjen vært samlet i Trondheim!

LOs representantskap ble avholdt 3. – 4.juni på Scandic Nidelven i Trondheim med nesten 200 delegater. Dette er LOs høyeste myndighet mellom kongressene, og har tradisjon for å avholde et av sine møter utenfor Oslo en gang hvert fjerde år.

På representantskapet var det mer enn behandling av regnskap og årsmelding som sto på agendaen. 2019 er Tillitsvalgtsåret i LO og den første dagen var dyktige tillitsvalgte fra NFF, El og IT Forbundet og NNN samlet til samtale om tillitsvalgtes rolle, hverdag og hvordan ivareta tillitsvalgte.

Dag to var Trøndelag tema. Trøndelag er et sammensatt og sammenslått fylke, som er rik på kompetanse. Vi har bedrifter som Vintervoll, som setter lærlinger høyt og stiller krav i anbud om egne garderobeanlegg for kvinner. Som tillitsvalgt i Vintervoll, Sandra Åberg, sa: «Det er ikke så gøy å skifte på toalettet i herregarderoben». Vi har bedrifter som Veidekke Entreprenør Trøndelag, som setter fokus på medvirkning fra arbeidstakere, og mener dette gjør de mer konkurransedyktige.

Trøndelag er også et fylke som er rikt på medaljevinnere. Ikke bare i idrett, men også i helsefag, sveiserfaget, kjøttskjærerfaget og biloppretterfaget. Hege Klepp, Arne Berre, Magnhild B.Vanebo, Lasse Juliussen, Emma Sofie Vik har alle hver sin gullmedalje i NM i yrkesfag og jobber i dag på ulike arbeidssteder i Trøndelag. De fortalte om sine erfaringer med yrkesfag som igjen kan bidra til at Trøndelag blir enda beder til å bygge kompetanse.

2019 er også valgår. Saker som pensjon fra første krone, hele faste stilinger og velferd i offentlig regi var saker som ble løftet opp som viktige saker i valgkampen. Arbeiderpartiets leder Jonas Ghar Støre og LOs leder Hans-Christian Gabrielsen hadde en klar oppfordring til LOs medlemmer: fellesskapet bygges best når vi gjør det sammen og sammen skal vi vinne kommune – og fylkestingsvalget!

Ønsker du å se innleggene fra representantskapet? Se opptakene på www.lo.no.