Foto: Kværner Verdal

Ja til levende norsk industri!

16 LO-ledere i Trøndelag med felles opprop om situasjonen for Kværner Verdal.

Sist oppdatert:

Ja til levende norsk industri!

Arbeid til alle er et overordnet mål for LO. Med rekordhøy arbeidsledighet er det mange arbeidstakere som frykter for fremtiden og sine arbeidsplasser. Nå står viktige industriarbeidsplasser i fare for å bli rasert.

En industrimotor for Trøndelag er Kværner Verdal med sine over 700 industriarbeidsplasser. Bedriften skaper også stor aktivitet i andre bedrifter over hele regionen. Fremtidsutsiktene viser at Kværner Verdal står på kanten av stupet. Det kan bli full stopp neste år om Stortinget ikke finner en bedre løsning enn Regjeringens forslag. Derfor er det avgjørende viktig at Stortinget nå sørger for at vi får på plass en midlertidig endring i skattesystemet, som bransjen skal betale på et senere tidspunkt.

Samtidig vil vi minne om viktigheten av denne næringen. Vi er helt avhengig av leverandørindustrien for å fortsette inn i det grønne skiftet. Forsvinner disse arbeidsplassene redusere landets muligheter for å lykkes innenfor havvind, CO2-håndtering og hydrogenutvikling.

Kværner Verdal har vært gjennom flere bølgedaler. Denne gang kan nedturen bli så dyp at Trøndelag mister industriarbeidsplasser og et viktig kompetansemiljø. Det trengs politisk vilje til å snu situasjonen.

I Trøndelag har LO over 100.000 medlemmer fordelt på over 100 fagforeninger. Vi står sammen med industriarbeiderne og kjemper for rammevilkår for en levende norsk industri, og fremtidens grønne arbeidsplasser.

Kristian Tangen
Regionleder LO Trøndelag