Engasjerte tillitsvalgte på regionkonferansen

Engasjerte tillitsvalgte på regionkonferansen

Det ble fagligpolitisk debatt, behandling av kongressforslag og joik når tillitsvalgte fra hele Trøndelag var samlet til regionkonferanse.

Sist oppdatert:

Marja Mortenson og Daniel Herskedal sto for den musikalske åpningen med sørsamisk joik når tillitsvalgte var samlet til regionkonferanse under strenge korona restriksjoner.

Fra LOs ledelse innledet Kristin Sæther til debatt om den fagligpolitiske situasjonen. Debatten som fulgte resulterte i tre uttalelser fra konferansen:

• LOs regionkonferanse i Trøndelag støtter vekterstreiken – Trykk her!
  • LOs regionkonferanse i Trøndelag krever en ny helikopterlandingsbase på sykehuset Namsos– Trykk her!
  • LOs regionkonferanse i Trøndelag stiller krav til regjeringen vedr. regionens flyplasser – Trykk her!

Streikende vektere fikk stående applaus når de marsjerte inn i salen med arbeidsmandsforbundets fane. Streikelederen fikk klar tilbakemelding av tillitsvalgte fra hele Trøndelag at de hadde deres støtte.

Størst spenning var det knyttet til behandling av 195 forslag til LO Kongressen, sendt inn av LOs lokalorganisasjoner i Trøndelag. Her hadde regionrådet gjort innstillinger som i all hovedsak ble fulgt under behandlingen. Ved neste regionkonferanse februar/mars 2021 vil det bli valgt fire delegater som skal representere Trøndelag på LO Kongressen.