Vil hedre seniorene

Vil hedre seniorene

LO og Pensjonistforbundet Inviterer til gratis seminar

Tekst og foto av; Tom Helgesen, Totalmedia

For tredje året, inviterer LO og Pensjonistforbundet til seniorseminarer i Østfold. - Først og fremst for å hedre de som bygde landet vårt, men også for å minne dem om viktigheten av å engasjerer seg i samfunnsdebatten, sier Tone Karina Ingesen, fungerende daglig leder ved LOs distriktskontor i  Østfold og møteleder Per Ivar Clementsen.

Det legges opp til både underholdning, servering og matnyttig informasjon, så dette blir en dag med nyttig hygge.
- Siden år 2000 har antall østfoldinger fra 67 år og eldre økt fra 37.000 til 50.000, og antallet vil fortsette å øke sterkt i årene som kommer. Det vil si at pensjonistene utgjør en vesentlig gruppe og maktfaktor i samfunnet, som gir unike muligheter. Det blir litt av fokuset under seminarene, sier de.

Fem ulike steder
For at flest mulig skal få enkel tilgang til seminaret, blir det arrangert fem ulike steder i Østfold:
Mandag 26.8: Arena i Moss
Tirsdag 27.8: Folkets Hus i Askim
Onsdag 28.8: Fredrikshald Teater i Halden
Torsdag 29.8: Kulturhuset Gleng i Sarpsborg
Fredag 30.8: City Scene i Fredrikstad
Alle seminarene varer fra klokken 11.00-13.30

Bra oppslutning
Tone Karina forteller at det ikke er påmelding, derfor er det alltid spennende å se hvor mange som dukker opp.
- Men responsen fra de foregående årene har vært bra, med over 100 deltagere på det meste.
En lokal LO-leder vil ønske velkommen til arrangementet. Det vil si Grete Olsen, LO Moss og omegn, Tone Kjernsbekk, LO Indre Østfold, Siw-Hege Christiansen, LO Halden, Klaus Lintho, LO Sarpsborg og Vidar Schei, LO Fredrikstad.
Deretter blir det teater om åttetimersdagen, men Sunniva Berg og Helge Sveen på scenen.
- Det er 100 år siden åttetimersdagen ble lovfestet i Norge, som er en av fagbevegelsens største seirer. Sånt blir det morsomt teater av. Det er bare å glede seg, kommenterer Per Ivar.
Yngve Hågensen vil fortelle om hvordan landet ble bygd, og viktigheten i å vedlikeholde reisverket, og Tone Karina vil informere om fordelene pensjonistene kan oppnå gjennom LO Favør.
- Også pensjonistforbundet vil informere om sin virksomhet, slik at dette i sum blir et seminar de frammøtte både vil ha glede av og nytte av, understreker de.

Tone Karina Ingesen, fungerende daglig leder ved LOs distriktskontor i  Østfold og Per Ivar Clementsen håper og tror på god oppslutning under seniorseminarene som arrangeres kommende uke.

Les mer om Seniorseminarene HER