Ungdom forstår viktigheten av organisering

Ungdom forstår viktigheten av organisering

Nysgjerrige og kloke ungdommer lærte mye nytt om det organiserte arbeidslivet på utdanningsmessen.

Sist oppdatert:

På utdanningsmessen i Halden 10 og 11 januar snakket vi med flere hundre ungdommer om hvorfor det er viktig å være organisert. Quizen vi gjennomfører på disse standene er med på å gi ungdom lærdom og forståelse for hva som er viktig med et organisert arbeidsliv. På messen var det noen som valgte å melde seg inn direkte etter at de hadde hørt om hvor mye det betyr at også ungdommen organiserer seg. Flere tok med seg brosjyrene hjem og skulle tenke godt over det og vurderte sterkt å melde seg inn.

Historiene om ungdom som blir utnyttet i jobben er ikke uvanlig, men altfor få vet om at dersom de organiserer seg hos oss kan vi hjelpe dem. Dette budskapet får vi ut når vi deltar på disse messene, og når noen melder seg inn er de også med på å skape et mer organisert arbeidsliv. En vinn-vinn situasjon.

Det har vært en positiv trend på de siste utdanningsmessene. Det virker til at ungdommene blir mer opptatt av hva det vil si for ungdom å være i arbeidslivet og hva forskjellen mellom et organisert og et uorganisert arbeidsliv betyr.

Det er også gledelig å se at flere av ungdommene har lært ganske mye når ungdomsekretæren og ungdomstillitsvalgte i forbundene har vært i klasser og holdt foredrag om rettigheter og plikter. De husker at vi har vært i klassene og svarer riktig på quizen vi har med. Utdanningsmessen er et kjempegivende arrangement å delta på, og vi ser hvert år viktigheten av at LO er tilstede.